1/13/2013

Cocktail Trends




Salutare !

Bine v-am regasit in noul an. Sper ca sunteti toti ok si dornici de mixat noile trenduri din lumea aceasta minunata a barului... :))) 

Tin sa va marturisesc ca aceasta postare a luat nastere intamplator, de pe facebook (de unde altundeva?) dintr-o mica discutie cu al nostru coleg, Marian Porumb.   El a si facut deja ceva in sensul acesta si a creat un articol pe tema asta, dar pentru clienti. Este un lucru mare si doresc pe calea aceasta sa il felicit pentru ca este printre putinii care fac acest lucru. Transmite informatiile consumatorilor, asa cum trebuie si intr-un mod corect. Bravo Mariane ! 
Pe aceasta cale vreau sa clarific si faptul ca ceea ce voi scrie eu in randurile urmatoare nu este pentru a ne pune in competitie unul pe celalalt, sa vedem care este mai tare. Mai mult decat atat, fara acordul sau personal, acest post nu ar fi avut loc. Multumesc Marian !  Acum ca am clarificat lucrurile acestea, haideti sa ne intoarcem la oile noastre... 

Am observat inca de la sfarsitul anului trecut si inceputul anului acesta ca deja a inceput sa se creeze agitatie pe seama urmatorului fapt: Trendurile. Care vor fi "trend-urile" pe anul acesta? Ce va fi la moda? 

Spun "trend-uri" pentru ca termenul "tendinta" deja este expirat. Ne-am americanizat cu totii.... Inainte sa sapam mai adanc in miezul problemei haideti sa vedem ce inseamna un trend in mod real si ce am ajuns noi sa spunem ca inseamna:

"Trend = Direcție principală de dezvoltare a unui fenomen, a unei evoluții pe termen lung " insa cand vorbim de lumea barului semnificatia este cu totul alta. Poate semnifica o metoda noua de preparare a bauturilor,  un aparat/o masinarie cu care poti procesa diferite ingrediente,  mixarea bauturilor rare, vechi sau neobisnuite, folosirea de noi ingrediente aparute pe piata... s.a.m.d  

Lucrul cel mai interesant si care multi in neglijeaza este faptul ca cel care seteaza "trend-urile" in bar este intotdeauna barmanul. Barmanii sunt "trend-setters" si dintre toate domeniile de activitate ei pot face asta in cel mai simplu mod.

De ex:  
Sa zicem ca un brand de masini vrea sa scoata pe piata o masina noua, trebuie facute mai intai cercetari , rapoarte, studii demografice, bilanturi financiare, testari si dupa aceea intra in practica , pe cand la barmani este mult mai  usor: "frate, vrei sa incerci o bautura tare?" :))

Ce este important si iarasi este trecut cu vederea, este stabilirea limitei . Cat de departe poti merge cu trend-ul respectiv. Aici intervine un factor esential: clientii nostri. Cu cat gradul lor de acceptare este mai mare, cu atat poti seta cat mai multe trenduri. Dar acest lucru se face pas cu pas si de regula dureaza ceva... Depinde mult de cat de talentat esti in a-ti vinde si promova bauturile.  Cam asta se intampla in afara... La noi insa, situatia este cu totul si cu totul alta...

Noi ce facem ? Ne uitam pe internet, vedem cele mai in voga baruri ce fac si incercam si noi sa facem acelasi lucru. Copiem un lucru ce se pare ca merge acolo si cand il reproducem aici ne dam seama ca nu ne bucuram de acelasi succes pe care il au cei din barul respectiv. Dar de ce se intampla acest lucru? Pentru ca noi nu ne dam seama de un lucru foarte simplu. Ei ca sa ajunga la nivelul acela, au trecut prin toate etapele de educatie a consumatorilor pe cand la noi treaba este de abia pe la inceput. Nu ne putem astepta ca cei care vin in barurile noastre sa indrageasca, spre exemplu, bauturi afumate cu smoking gun-ul cand majoritatea nu au idee cum ar trebui sa arate si sa consume un simplu long drink... Cred ca este un lucru la care ar trebui sa ne gandim mai bine cu totii !

Ok. Am stat, am ascultat, am urmarit, am citit tot ceea ce am gasit despre "trend-urile" din 2013 si am ajuns la urmatoarea concluzie:  "Who the fuck cares?"  Stam concentrati prea mult pe acest lucru si pierdem din vedere 3 lucruri esentiale pe care ar trebui sa le indeplineasca orice barman:



                                  Vanzare cat mai multa                                           Tips cat mai mare




                                                              Clientii sa plece fericiti

Restul sunt detalii... 

Mai vorbeam cu niste prieteni despre acest lucru si mi-au spus ca noi, barmanii romani, inca nu suntem in masura sa stabilim un trend. Eu nu sunt de acord cu acest lucru deoarece consider ca fiecare bautura noua ce o preparam pentru un client este inceputul unui trend. Care poate tine mai mult sau mai putin. 

De ex: 

Daca maine ne decidem sa punem  pe meniu o bautura ce contine niste ingrediente neobisnuite, care se vinde bine si este apreciata de clienti, inseamna ca suntem trend-setteri, nu? Eu zic ca facem mereu chestia asta, aproape involuntar. Totul nu este decat un joc de cuvinte....


Stiu ca unii dintre voi ati dat click pentru ca vreti sa aflati noile tendinte si nu as vrea sa procedez ca acea publicatie de pe facebook care are articole cu nume atragatoare si atunci cand dai click pe ele , sunt niste porcarii, o sa scriu mai jos despre cateva chestii care mie personal mi se par interesante si care sunt relativ noi. Sper sa va placa:


Ice Syrup

Oricat de interesant ar suna, cu siguranta nu este sirop de gheata. Este un sirop obtinut in urma procesului de vinificare a celebrului ice wine. Pentru cei care nu stiu ice wine este un vin de desert produs din strugurii care sunt lasati sa inghete pe vita de vie.

Pentru a face acest sirop, strugurii sunt culesti la aproximativ -8 grade iar sucul obtinut prin presarea lor este evaporat 50%. Rezultatul este acest sirop, mai vascos decat Ice Wine-ul si mai bogat in zaharuri, dar fara a compromite caracteristicile strugurilor.                                                                                                                                      

Ce este iarasi interesant la el este ca are o calitate umami (al 5-lea gust) cu arome initiale de caise si prune, urmat de aciditatea mandarinelor si note citrice. Echilibrul dintre dulceata si aciditatea ii ofera un profil unic ce poate fi folosit in gastronomie sau in bar.       



Bauturile "Vegan Friendly"

 Wow ! Am spus cumva "bauturi vegan friendly" ? Ce legatura au bauturile cu veganii? Ei bine o sa aflati imediat..
Pentru cine nu stie, veganismul este o dietă și un stil de viață care caută excluderea folosirii animalelor pentru mâncare, îmbrăcăminte, sau orice alt scop. Cel mai comun motiv pentru a fi vegan este angajamentul etic sau convingerea morală în privința drepturilor animalelor, mediul înconjurător, sănătatea umană și griji religioase sau spirituale.

Deoarece numarul persoanelor care imbratiseaza acest stil de viata este in crestere, urmatorul pas logic dupa abordarea preparatelor culinare a fost si impunerea restricitiilor folosirii produselor de tip animal in bauturile alcoolice. V-am bagat in ceata?  Haideti sa va luminez :)

Maestrii berari, Vinificatorii si Maestri distileri pot include ingrediente de origine animale in produsele lor, direct sau in procesul de filtrare si clarificare.

La procesul de filtrare dinaintea imbutelierii, unele companii pot folosi ingrediente ca , cleiul de peste (obtinut prin uscarea vezicii ce este responsabila cu flotabilitatea pestelui), gelatina animala, albusuri de ou si scoici. Aceste produse nu fac decat sa atraga impuritatile si sa le faca mai usor de colectat. Deoarece lucruri nu apar pe eticheta produselor, cel mai bine este sa intrebati cand va intalniti cu astfel de situatii.

Asta este o discutie destul de lunga dar ca sa va faceti o idee va las mai jos o lista cu produsele spirtoase  non-vegane (nu sunt vegan friendly) ce se gasesc si la noi:


Baileys
Berentzen
Campari
Carolans
Cinzano
Chambord
Drambuie
J&B Rare
Martini (Rosso, Dry, Bianco)
Mozart

Interesant, nu ?



Caruciorul de bar

Desi initial erau destinate hotelurilor , astazi le putem vedea prin diferite baruri. Totul a inceput din dorinta barmanilor de a oferi un serviciu cat mai bun si cat mai personalizat clientilor sai.

Conceptul este simplu:
Te duci si te asezi la o masa intr-o zona speciala a unui bar si in loc sa te duci la bar sa comanzi ceva, vine barmanul cu un carucior echipat cu tot ceea ce trebuie si iti prepara ceva din oferta zilei exact dupa cerintele tale.

Este un lucru bun din punctul meu de vedere, deoarece in cazul acesta, atentia acordata clientului este 100% si el este si mai constient de faptul ca tu esti acolo, pentru el.. Oricat de frumos ar fi acest lucru, din pacate nu are aplicabilitate peste tot, sunt localuri si locuri special amenajate pentru asa ceva. Sincer, mi-ar placea sa vad asa ceva si pe la noi, dar in viitorul apropiat nu cred ca o sa se intample asa ceva.


Bautura momentului: Batavia Arrak

Cocktail-ul este o inventie de peste 200 de ani. Punch-ul? Si mai vechi.Se stie ca era cumparat cu castronul la vechile taverne de pe vremuri. De regula era ceva facut cu produse slabe din punct de vedere calitativ, dar daca erai norocos, puteai sa primesti unul preparat cu arrak, o bautura clara, produsa din trestie de zahar si orez javanez.

Prin anii 1600, cand insula indoneziana Java era cunoscuta sub numele de Batavia  si facea parte din Dutch East Indies, aceasta bautura era la foarte mare cautare dar se pare ca in ultimii ani a pierdut foarte mult pe pietele internationale. Din dorinta barmanilor de a reproduce bauturile clasice si de a le oferi twist-uri noi celor existente, incepand din 2007 si pana astazi bautura a cunoscut o crestere semnificativa pe toate segmentele de piata.
Importanta sa privind cocktail-urile clasice nu poate fi trecuta cu vederea. In prima carte destinata barmanilor scrisa de Profesorul Jerry Thomas, prima parte este dedicata Punch-urilor cu 78 de retete , in care majoritatea sunt preparate cu Batavia Arrack.

Batavia Arrack este distilat doar in Indonezia. Este distilat simplu,din trestie de zahar si orez local,  intr-un alambic construit cu o influenta semnificativa chinezeasca, deoarece chinezii sunt cei care au adus procesul de distilare in Indonezia acu foarte multi ani. Pentru a porni fermentarea se foloseste orez local fermentat care impruna cu drojdia locala , determina aroma unica si buchetul distilatului.

Atentie! A nu se confunda cu arak-ul libanez sau arak-ul din Sri Lanka. Cel libanez este facut dintr-un distilat de struguri ce este aromatizat cu anason, asemanator cu Raki, Ouzo si Pastis in timp ce acela din Sri Lanka este produs din vinul de palmier distilat care uneori este mixat cu alcooluri neutre.

In America in mod special, acest distilat a fost luat foarte in serios si deja au inceput sa apara pe meniurile locatiilor diferite bauturi mixate cu batavia arrak. In caz ca dati vreodata peste acest distilat, va las mai jos niste retete sa le probati. :)

Western Passage                                                                   Bushwacked
                                                                  
Pahar: cocktail, preracit                                                            Pahar: rocks, plin cu gheata cuburi
Garnish: lemon twist & cireasa                                                  Garnish: transa lamaie, nucsoara
Metoda: Stir                                                                             Metoda: shake & double strain
Ingrediente:                                                                              Ingrediente:
50 ml Batavia Arrak                                                                 50 ml Batavia Arrak
15 ml Vermut Rosu                                                                   10 ml Suc lamaie
15 ml Vermut Dry                                                                     15 ml Cherry Heering
15 ml yellow Chartreuse                                                           1/2 Sirop Earl Grey
1 dash Orange Bitter                                                                 1 dash Orange Bitter
1 dash Angostura Bitter                                                 

* Siropul Earl Grey este la fel ca cel pe
care  il preparam in baruri, doar ca in loc de apa, folositi un ceai Ear Grey proaspat infuzat.


Ciocolata calda pe bat

Nu cred ca exista vreun produs din bar care sa imi displaca mai mult decat ciocolata calda. Pur si simplu o urasc ! Nu ii inteleg rostul ei pe pamantul acesta. Si mai mult decat ciocolata calda, urasc sa o prepar. Poate o fi din cauza ca iarna aceasta am preparat sute, cine stie. Nu-mi place sa o prepar pentru ca ajungi sa murdaresti repede espressor-ul si tot ce este prin jurul sau. Dar cred ca am gasit o solutie la problemele mele : ciocolata calda pe bat. :D
Arata exact ca o inghetata pe bat doar ca nu e nevoie de atata bataie de cap. Practic o introduci intr-o cana plina cu lapte fierbinte si astepti sa isi faca treaba :)
Ce este interesant este faptul ca aceasta contine cu 30% mai multa ciocolata decat aceea pe care o avem cu totii in baruri.  Mai multa ciocolata, mai putina bataie de cap!  Win-Win Situation ! ;))

 Momentan se gaseste in variantele: Cioclata Neagra, Ciocolata cu Lapte si Ciocolata cu Vanilie


Premix-uri si cocktail-uri pre-mixate

 Cand vine vorba de premix-uri , stim cu totii ca piata este plina de diverse bauturi imbuteliate, gata sa fie servite pe loc. Ei, nu despre asta este vorba aici ci despre premix-urile ce si le fac barmanii si care sunt din ce in ce mai apreciate si folosite in barurile de volum mare din toata lumea. Practic acest lucru presupune pregatirea dinainte a unor parti dintr-un cocktail pentru a castiga timp in timpul service-ului.

De ex:

Daca intr-un bar se prepara foarte multe bauturi gen Long Island, atunci poti sa iti faci un premix din cele 5 distilate (care nu le stie, sa ii fie rusine :D) si cand vine momentul sa il prepari torni premix-ul, sucul de lamaie, siropul de zahar, shake & strain & top. Iti ia mai putin timp decat ai turna 5 distilate.

Posibilitatile sunt nelimitate cand vine vorba despre aceste premix-uri. Ce trebuie sa aveti in vedere este faptul ca trebuie sa respectati ratiile. Daca la un Long Island este cate o parte din fiecare distilat, asa sa il construiti ! :)  Partea buna este ca nu se strica si nu expira. Win-Win situation.

In ceea ce priveste cocktail-urile pre-mixate, situatia este putin diferita pentru ca deja vorbim despre niste ingrediente care sunt procesate si stocate. Din cunostiintele mele , cei de la NightJar au asemenea cocktail-uri si le folosesc atunci cand legal vorbind, vine ora cand  nu mai au dreptul sa vanda nici un fel de bautura alcoolica in barul lor.
Fiind condusi de un manager de exceptie, s-au folosit de acest lucru pentru a face bani. Au facut niste cocktail-uri pre-mixate (majoritatea dintre ele sunt spirits only) pe care le-au introdus in niste flask-uri si pe care le vand la pachet. Pentru x lire primesti, flask-ul cu cocktail-ul in interior si un pahar metalic retractabil foarte misto. Ei fac bani si nu incalca legea iar clientii primesc ceva deosebit iar dupa ce consuma bautura raman cu un suvenir. Win - Win situation ! :)


Cocktail-uri carbogazificate 2

 Intr-o postare anterioara, am vorbit despre metode avansate de preparare a cocktail-urilor iar printre ele se aflau si cocktail-urile carbogazificate cu ajutorul shaker-ului Perlini.

Deoarece nu toata lumea are acces la el si cateodata poate fi destul de scump si de fragil, barmanii s-au reprofilat si au gasit ceva mai ieftin si mai la indemana: cream whipper. Functioneaza pe aceleasi principii, este usor de manevrat si plus de asta iti ofera extra siguranta (am auzit un caz in strainatate cand un tub perlini i-a explodat unui barman in fata).  Nu are rost sa va plictisesc cu detalii, va puteti convinge si voi aruncand un ochi aici.



Distilate iradiate

Un articol aparut recent in revista DiffordsGuide  a pus putin pe jar toata lumea barului pentru ca un grup de oameni de stiinta din Brazilia au experimentat iradierea bauturii lor nationale, cachaca, prin trecerea ei printr-un radiator de raze gamma.
                                                         
 Practic prin acest procedeu au ionizat atomii din rom, lucru ce a dus la schimbarea calitatii si a culorii ca atunci cand este maturata natural in butoaie.    
         
Momentan, acest lucru a avut loc doar in laborator deoarece este dificil de aplicat in productia la scara larga pentru ca un radiator de raze gamma costa incepand de la 3,5 milioane de dolari. Daca va fi perfectionat insa s-ar putea sa ne confruntam cu o noua era a bauturilor distilate.  
      
Odata cu publicarea acestui lucru, nu au incetat insa sa apara si persoane care sunt impotriva acestui lucru si care spun ca acest procedeu nu face decat sa inlature electonii si ca nu exista un transfer clar intre distilat si lemn, deci nu poate avea aceleasi caracteristici ca o bautura maturata.        
Nu ramane decat sa asteptam si sa vedem ce se va intampla.... 


Cocktail-uri fermentate

Am auzit pentru prima oara despre aceste tipuri de cocktail-uri doar pe la inceputul acestui an cand am citit un articol dintr-o revista despre Jeff Josenhans si programul sau: Cocktails Sur Lie, in care cocktail-urile sunt fermentate, imbuteliate si fermentate a doua oara prin metoda Champagnoise. Datorita calitatilor sale, acest concept a fost primit cu caldura si in acelasi timp este unul dintre cele mai raspandite metode de a prepara bauturi in prezent.

Avand ceva experienta in spate (lucreaza la unul dintre cele mai mari complexuri hoteliere din California) in lucrul cu drojdia si trecand deja peste etapa cocktail-urilor carbogazificate, acest lucru a venit natural. Dar nu a fost simplu. A experimentat foarte mult pana si-a stabilit retetele si a fost nevoie de o colaborare stransa cu o crama (Atentie! Crama = complexul de cladiri unde se vinifica, matureaza si invecheste vinul, nu bodegile acelea de la coltul blocului)  din apropiere pentru a pune la punct toate aceste aspecte.

Prima bautura pe care a reinterpretat-o a fost Moscow Mule in care a folosit ghimbir, hamei, apa si putin Muscat. A lasat aceasta compozitie la rece pentru 1 saptamana dupa care a adaugat drojdie si a lasat-o sa fermenteze 2 saptamani dupa care a pus-o in sticla. Inainte sa puna dopul a mai pus niste drojdie si a sigilat-o pentru ca procesul de fermentare sa continuie pentru inca 1 luna in sticla.

Dupa acest timp a procedat la fel cum se procedeaza cu sampania, a inghetat gatul sticlei, a scos dopul, timp in care s-au revarsat sedimentele si drojdia , dupa care a adaugat vodka, inca putin Muscat si a pus dopul final. Rezultatul obtinut nu a fost altul decat Vodka & Ginger Moscow Mule.

Dupa succesul avut cu aceasta bautura a mai facut una, creatie proprie, in care a imbinat rodii cu ceai de hibiscus, piper negru. frunze de dafin, brandy si cognac. In prezent lucreaza la o reteta (daca nu a finalizat-o pana acum) pentru Valentine's Day unde vrea sa faca un twist celebrului Between the Sheets avand in compozitie rom, suc de lamaie, apa de portocal, fermentat cu ienupar si drojdie Pinot Grigio, cognac si rhumbero (rom cu baza alcoolica obtinuta din vin).

Cred ca este cea mai tare chestie pe care am citit-o in ultima vreme...Asta da, om dedicat !



Cam acestea au fost lucrurile ce mi s-au parut mie mai interesante. Vor fi ele noile trenduri pe 2013? Nu stim. Nu ramane decat sa asteptam si sa vedem ce o sa fie. Cu siguranta mai sunt si altele peste care nu am dat inca, dar cum aflu ceva o sa va tin la curent !


Pana data viitoare,
toate cele bune