11/21/2013

Barmanii si CV-urile



Salutare!
Astazi o ne concentram pe una dintre cele mai importante si delicate probleme ale barmanilor, si anume redactarea unui CV.
CV-urile reprezinta un portal in care angajatorul poate vedea (sau cel putin ar trebui sa vada) toate caracteristicile voastre ca si barmani. Din pacate, nu se intampla asta. Motivul? Majoritatea barmanilor nu stiu sa redacteze un CV si asta nu poate fi decat in defavoarea lor.
O sa ma concentrez mai mult asupra continutului deoarece cred ca este mult mai important si mai folositor pentru angajator, dar pana atunci o sa va prezint cateva informatii cronologice legate de acest aspect ce mi s-au parut interesante si pe care as vrea sa le impart si cu voi.
Asadar, sa incepem :

1482 – Leonardo Da Vinci scrie primul CV profesional din istorie.
1500 – Un lord englez ofera unui posibil angajator prima “scrisoare de cunoastere”, redactata de mana, pe care o numeste Curriculum Vitae (istoricul vietii).
Anii ‘30 – CV-urile erau simple formalitati, scrise de cele mai multe ori pe bucati de hartie la intamplare, de angajati impreuna cu angajatorii.
Anii ‘40 – CV-urile erau ca profilurile de Facebook – contineau varsta, greutatea, situatia maritala si religia.
Anii ‘50 – CV-urile nu mai sunt simple formalitati si incep sa capete importanta.
Anii ‘60 – CV-urile încep să contină si detalii despre hobby-uri, cum ar fi sportul sau calitatea de a fi membru într-un club.
Anii ‘70 – CV-urie batute la masina devin din ce in ce mai frecvente si sunt mai usor de citit.
Anii ’80 – Incep sa apara CV-urile inregistrate pe bandă. Explodeaza vanzarile de carti despre cum sa-ti faci un CV si consultanta in cariera.
1986 – Microsoft lanseaza documentul RTF, care revolutioneaza scrierea CV-urilor.
1987 – Faxul, modalitatea cea mai la moda de a trimite CV-urile angajatorilor.

Revolutia internetului:

1984 – Apare reteaua de internet si, odată cu ea, cele mai vechi site-uri de cariera – Monster.com și CareerBuilder.
1995 – E-mailul devine cea mai la moda modalitate de a trimite CV-uri.
2002 – Incep sa-si faca aparitia CV-urile interactive.
2003 – Se lansează reteaua de socializare LinkedIn, pe care utilizatorii posteaza, în general, profilurile profesionale.
2005 – Apar formularele tip pentru completarea CV-ului.
2006 – Apar primele CV-uri video.
2007 – CV-urile video ajung pe YouTube.
2008 – CV-ul în forma sa clasica nu mai este la moda. Apar “rezumatele” (tot un fel de CV-uri, dar denumite altfel) si scrisorile de intentie. Retelele de socializare sunt din ce în ce mai folosite pentru popularizarea experientei profesionale. Reteaua LinkedIn domina networkingul cu scop profesional. Angajatii devin tot mai preocupati sa-si creeze un brand pe internet. Aproape toti angajatorii dau un “search” pe Google, după viitorii angajati.

Astăzi – CV-urile sunt mai scurte, dar contin linkuri catre paginile personale de pe retelele de socializare, efecte vizuale și multimedia. CV-urile digitale si infografice sunt la modă.

Acum ca am parcurs cativa pasi din istorie, haideti sa vedem cum ar trebui completate sectiunile:
Datele de contact:
In aceasta sectiune ar trebui introduse toate datele necesare in vederea unei viitoare contactari si ar trebui sa contina:
* Numele Complet

* Adresa completa (in caz ca adresa din buletin nu corespunde cu cea unde aveti resedinta momentan, treceti-o pe aceea)

* Numarul/ele de telefon unde puteti fi contactat

* Adresa de e-mail *

* Recomandat ar fi sa aveti o adresa de e-mail valida si profesionala. Adrese gen ''ciocolatzik16@xxx.com'' ar fi bine sa le evitati. Asta nu poate inseamna decat ca nu sunteti profesionisti si ar putea fi un „–” in ceea ce inseamna decizia angajatorului.

Ex:
Ideea acestei sectiuni esta ca angajatorul sa poate intra in contact cu voi in orice moment al zilei si prin orice mijloace. Daca angajatorii nu pot da de voi, care ar fi atunci motivul redactarii unui CV ?
Obiective Personale
Din nu stiu ce motive, se pare ca este la moda sa fie inclusa si aceasta sectiune intr-un CV dar nu am inteles niciodata de ce. Este clar ca oricum ai spune-o, obiectivul tuturor este acelasi: acela de a avea un job. Altfel de ce am mai face acest lucru ?

Ex:
Taiati aceasta sectiune! Nu faceti decat sa irositi copacii si cerneala. 

Abilitati Speciale
Daca stiti o limba straina, aici ar fi locul cel mai potrivit sa o scrieti. Vad din ce in ce mai multe localuri care cauta personal care stiu sa vorbeasca fluent minim 2 limbi straine. Fiti sinceri! Daca stiti bine engleza, dar in chineza stiti sa numarati pana la 10 si in spaniola stiti toate titlurile de telenovele, poate ar fi o idee buna sa nu treceti asta in CV. Oricum se va afla pana la urma si riscati sa va faceti de ras singuri.

Daca stiti sa folositi calculatorul treceti si acest lucru in aceasta sectiune. Insa cand vorbesc de calculator, nu ma refer la Internet Explorer sau Mirc. Ma refer la sisteme P.O.S, programe de contabilitate, alte programe ce ar putea sa va adauge un plus considerabil cum ar fi: Micros, Expresoft, Squirrel, Aloha s.a.m.d.

P.S: A da like fetelor pe facebook nu intra in aceasta categorie! :)

Ex:

Educatia

Stie toata lumea ca pentru a fi barman nu ai nevoie de facultati speciale (din pacate) dar un pic de educatie nu strica niciodata. Asta inseamna ca totusi orice studiu in plus va va ajuta. Ati facut facultatea de Turism? Treceti acolo. Ati fost la Olimpiada de Engleza pe oras? Treceti si asta. Treceti orice credeti voi ca va fi de folos.
Daca ati facut vreun curs de calificare in domeniu, ati facut vreun training de specializare pe bere sau ati fost prezenti la un seminar de vin, aici este locul cel mai indicat sa le treceti. Cu cat veti avea mai multe, cu atat cresc si sansele voastre sa fiti acceptati.
Pentru a putea umple aceasta sectiune, este nevoie desigur si de cursurile/training-urile/seminariile respective. Asa ca nu ratati nimic si mergeti la cat mai multe!
Cred ca nu mai este nevoie sa spun ca daca mintiti doar pentru a avea un CV mai stufos, nu faceti decat sa va mintiti pe voi. Lumea bartending-ului romanesc este destul de mica si mai devreme sau mai tarziu tot se va afla si ghiciti cine se va face de ras?

Ex:
Experienta 

Aici este partea concreta a CV-ului vostru. Cea la care se uita majoritatea angajatorilor. Unde ati mai lucrat si ce anume faceati acolo ?
Am primit multe intrebari de la diferite persoane fara experienta despre cum ar trebui completata aceasta sectiune. Este simplu: fiti sinceri si spuneti-le angajatorilor ca desi nu aveti experienta, totusi ati facut un curs de calificare si sunteti dispusi sa invatati cat mai multe despre acest job. Cel mai rau lucru pe care ati putea sa il faceti este sa mintiti si/sau sa inventati localuri fictive. Va reamintesc ca lumea barului este mica si minciuna are picioare scurte.                                                                      

Ce mi se pare mie interesant legat de aceasta sectiune si se pare ca multi au scapat din vedere acest lucru este faptul ca este mai important sa descrii localul respectiv decat despre ceea ce faceati voi. Sa fim realisti: cu totii suntem responsabili de servirea clientilor, prepararea bauturilor mixate, lucrul cu casa de marcat, spalat wc-uri, etc.                                                                                                     

Pe manageri nu ii intereseaza asta! (sau cel putin nu ar trebui sa ii intereseze) Mai important este pentru ei sa stie ce fel de local a fost acela in care ai lucrat. A fost club, restaurant cu stele Michelin sau un pub de cartier ? Nu se stie niciodata ce fel de persoane cauta managerii asa ca recomandat ar fi sa fiti cat mai concisi in ceea ce scrieti.                                                                                              

Daca ati lucrat in vreun domeniu care se afla in legatura cu job-ul cautat, treceti-l si pe acesta. De ex: bucatar, barista, patiser etc. Nu se stie niciodata cand o sa va prinda bine.

Ex:




Referinte/recomandari

Daca lucrati undeva si va despartiti de angajatori in relatii bune (cum ar trebui sa se intample mai mereu) recomandarea mea ar fi sa le cereti permisiunea sa ii treceti la referinte sau mai mult decat atat sa va scrie o referinta oficiala. In astfel de cazuri, aceste referinte ar trebui trecute aici in aceasta sectiune. In modul acesta noii angajatori ar putea lua legatura cu fostii angajatori si astfel ar putea sa vada si alte puncte de vedere in ceea ce va priveste.
Sfatul meu este sa nu puneti referinte fara sa cereti acordul persoanelor in cauza. Este nepoliticos si ati putea sa ii puneti intr-o situatie stanjenitoare.
Cum in toate lucrurile trebuie sa fie un echilibru, nici aici nu ar trebui sa exagerati cu referintele. Daca aveti 3 referinte solide, este mai mult decat suficient.


FAQ's

* Sa pun sau sa nu pun poza pe CV-ul meu?

Daca aveti o poza profesionala (nu facuta cu Iphone-ul) din care sa reiasa competentele voastre, puteti sa o puneti. Daca nu, mai bine renuntati!

* Cat de lung ar trebui sa fie un CV ?


Suficient de lung incat sa contina toate informatiile necesare. Sa fie cat mai concentrat si cat mai pe subiect.

* Cum ar trebui sa arate?


In primul rand ar trebui redactat la calculator, dupa care ar trebui sa fie printat pe o hartie de calitate. Costa mai mult, dar efortul va merita. Asta denota profesionalism si daca sunteti dispusi sa faceti ceva in plus pentru un CV, inseamna ca asa sunteti si in viata reala, lucru' ce poate fi in avantajul vostru.

Ce font-uri ar trebui folosite in redactarea unui CV ?

Puteti folosi orice font doriti, atat timp cat scrisul este lizibil si nu sunt greseli de exprimare/ortografie. Poate ar fi bine la sfarsit sa il verificati cu un tezaur lingvistic. Pana la urma, CV-ul este cartea voastra de vizita!


Cam acestea sunt cele mai importante elemente pe care ar trebui sa le contina CV-ul unui barman. Sper sa va ajute!


Pana data viitoare,

Toate cele bune

*Nota: Toate datele din chenarul mov sunt fictive si sunt doar cu titlu informativ.