6/16/2014

Ghid pentru consumatori si nu numai...





Salutare!

Ma gandesc de ceva vreme sa scriu aceasta postare deoarece multi dintre cei care ne pasesc pragul nu au o idee foarte conturata in ceea ce priveste mecanicile unui local. Foarte putini stiu ceea ce se intampla cu adevarat in spatele cortinelor si cate lucruri se fac pentru cei care au decis sa isi cheltuie banii in localurile noastre. Am intocmit acest mic ghid nu pentru a denatura relatia dintre oaspeti si localuri ci din contra. Pentru a o imbunatati si pentru a face lucrurile mai usoare de ambele parti. Pentru a putea fi intr-o simbioza perfecta cu cei care ne fac viata mai frumoasa… J

Asadar sa incepem..

Respectarea codului vestimentar

Ce nu inteleg multi oameni atunci cand este vorba de petrecerea timpului lor intr-un local este ca desi ei sunt cei care platesc pentru diversele produse/servicii, acest lucru nu le da dreptul de a incalca regulile localului respectiv. Da, fiecare local are un regulament de ordine interioara iar in cele mai multe cazuri, in acest regulament este specificat si codul vestimentar. In functie de tipul de clientela vizat, un local va avea diferite coduri vestimentare. Asadar daca un local solicita tinuta eleganta, cel mai bine ar fi sa nu apareti acolo in pantaloni scurti cu scuza ca stati numai pentru o bautura. Este in joc pana la urma imaginea localului si daca cei de acolo nu doresc asa ceva, respectati-le dorinta! Este la fel ca atunci cand va duceti la cineva in vizita. Daca gazda va roaga sa va descaltati la intrare, o faceti. Aici de ce nu se poate proceda asa?

Asezarea la mese

Asezarea la mese ar trebui sa se faca intr-un mod cat mai logic. Ceea ce nu inteleg eu este de ce mereu unele persoane care de regula sunt 2 sau 3 vor mereu sa ocupe mese mari de 8-10 persoane. Care este ideea? Atunci cand 2 persoane ocupa o masa de 8, celalte locuri de la masa sunt blocate iar daca intamplator vine un grup mai mare, posibilitatea de a gasi o masa disponibila scade vertiginos. Mesele nu sunt gandite intamplator. Cele de 2 locuri sunt pentru doua persoane, cele de 3 locuri pentru trei persoane, etc.

Luarea comenzii


Atunci cand vine vorba de luat comanda pentru bauturi recomandat ar fi sa stiti deja ceea ce vreti. Daca ajungeti la bar si incepeti: “aaa……ce aveti mai bun?” automat nu faceti decat sa blocati un om din personalul localului care in timpul acela poate face altceva, astfel timpul de servire al preparatelor creste semnificaativ. Nu uitati: "time is money" si cu cat dati comanda mai repede cu atat o veti primi mai repede!

Atunci cand se face ultima comanda, recomandat este sa spuneti atunci exact tot ceea ce doriti. Nimic nu este mai frustrant si enervant decat atunci cand  s-a strigat ultima comanda si toata lumea a fost servita, sa se mai ceara cate ceva. Ganditi-va ca dupa ce s-a efectuat ultima comanda, personalul incepe procedura sfarsitului de tura. Acest lucru inseamna de obicei strangerea tuturor obiectelor de inventar, spalarea, clatirea, uscarea si stergerea ustensilelor, espresor-ului, etc.  Toate aceste lucruri necesita timp. Cel putin 1 ora, fara sa mai punem la socoteala si inchiderea de zi care trebuie facuta, acte completate, bani predati etc.  Pana la urma si cei care lucreaza acolo sunt oameni si au nevoie la randul lor de odihna. Cu cat va hotarati mai repede la ultima comanda, cu atat pleaca si ei mai repede acasa.

Servirea preparatelor


Un lucru esential pe care ar trebui sa le inteleaga toata lumea este ca produsele se servesc exact in ordinea in care au fost comandate. Asadar, daca inainte de berea dumneavoastra la draft a fost facuta o comanda de 3 cocktail-uri, prima oara vor iesi acele 3 cocktail-uri. Motivul este simplu: barmanii nu vor decat sa scoata comenzile cat mai repede si cat mai bine. Chiar daca timpul pentru a servi o bere la draft este semnificativ mai mic decat ca atunci cand prepari cele 3 bauturi, odata ce incepi sa faci aceste mici compromisuri, nu faci decat sa cresti durata timpului de servire pentru cele 3 bauturi. Lucru care nu este corect. Asadar, nici un barman din cati cunosc eu, nu are interesul de a va intarzia comanda deoarece cu cat va face mai multe comenzi, cu atat va face cat mai multi oaspeti fericiti si inevitabil va incasa mai multi bani.

Alcool-ul


Din punct de vedere legal, toate locatiile din Romania ce comercializeaza alcool nu au voie sa serveasca persoane aflate deja in stare de ebrietate. Aceasta este legea. Ce nu inteleg eu este de ce se supara lumea cand le spunem lucrul acesta. Adica pana la urma, nu mai servim alcool pentru ca asa ne cere legistlatia in vigoare, nu pentru ca nu vrem noi. "Deal with it!" Cei mai enervati oameni sunt acei care insista la nesfarsit si care nu pot intelege ca noi suntem acolo pentru ca le vrem binele. Da, este in interesul nostru sa ajungeti acasa in siguranta! Vrem sa va vedem si alta data la noi in bar!

Daca tot suntem la capitolul acesta vreau sa va informez ca "shot-uri-le" sunt cele care de cele mai multe ori fac diferenta dintre o seara reusita si un fiasco total. Cele care au fost mereu la moda au fost cele flambate insa putini consumatori sunt constienti ca acele "shot-uri" sunt cele mai periculoase! Va puteti rani foarte usor daca nu sunteti atenti! Exista si pericol de incendiere a hainelor dumneavoastra, a localului, etc. Daca ma intrebati pe mine, nu merita riscul, dar pana la urma fiecare face ce vrea.

Cocktail-uri


Bauturile din meniu sunt concepute de regula de niste oameni care chiar se pricep la ceea ce fac iar modul lor de servire este universal valabil. Personal, ma doare sufletul atunci cand vad pe cineva ca bea un cocktail dintr-un pahar tip martini cu paiul. Pe langa ca arata aiurea este si total ineficient. Daca alegeti sa consumati un preparat prin modul acesta nu faceti sa impiedicati aromele din preparatul respectiv sa va incante papilele gustative. Daca ma intrebati pe mine, prefer oricand sa spal un pahar ce are urme de ruj pe el decat sa vad pe cineva ca il bea cu paiul.

Daca vorbim de bauturi preparate calde, atunci situatia se schimba. Cocktail-urile calde ar trebui servite cat mai repede pentru ca odata ce incep sa se raceasca. aromele din acele bauturi vor fi mult mai sterse, textura se va schimba iar in final oaspetele nu va mai beneficia de acel "mouthfeel" pe care il urmarim cu totii atunci cand preparam asa ceva. Am intalnit multe cazuri in care au fost facute reclamatii legate de genul acesta de bauturi pe motiv ca nu sunt ok. La o investigare mai atenta s-a descoperit ca oaspetele in cauza nu s-a atins de bautura timp de 15 minute, timp in care a mancat ceva. Cred si eu ca un cocktail cald care s-a racit nu mai este la fel de bun…


Cand vorbim de bauturile reci, cuvantul cheie este “rece”. Asta inseamna ca aceste bauturi automat vor conține gheata.  Si iar ajungem la discutia despre gheata. Cei care ati pierdut-o, puneti-va la curent, tragand un ochi aici. Ca sa scurtez povestea, lucrurile sunt simple: o bautura mixata ce va conține gheata, NICIODATA nu va conține 2-3 cuburi. Bauturile in genul acesta ar trebui sa aiba paharul plin cu gheata. Motivul? J
Racire maxima, diluare minima. Adica este tot spre binele oaspetilor nostri. Acele doua cuburi de gheata nu au puterea de a raci in mod corespunzator bautura, astfel ea va deveni mult mai apoasa si deloc placuta. Sunteti raciti? Aveti probleme cu gatul? Nici o problema, va recomand altceva. Se gasesc solutii, doar nu mai comandati asa ceva pentru ca NOI nu mai vrem sa vi le dam!

Asocierea bauturilor cu preparatele

Nu de multe ori am vazut persoane care comanda bauturi de la bar, de regula cu gheata si in acelasi timp comanda de la bucatarie supe, ciorbe, etc. Nici o problema pana aici insa ceea ce ma "distreaza" la maxim este ca intai servesc supa/ciorba dupa care cocktail-ul. Pana serveste primul fel, bautura zace de peste 10 minute pe masa, timp in care isi pierde din proprietati. Motivul? Sa nu amestece cald cu rece, sa nu aiba probleme cu dintii etc. Ok, de acord, dar care este ideea? Luati intai ciorba, mancati-o, dupa care comandati bautura. Sau invers. Daca le comandati in acelasi timp, unul dintre cele doua preparate va avea mereu de suferit si in 90% din cazuri, bautura. Lucru care nu este drept! Parerea mea...

Cafea


Subiectul cafea este unul foarte sensibil si povestea din jurul cafelei dureaza la noi in tara de cel putin 10 ani. Spun asta pentru ca majoritatea clientilor sunt invatati cu un anumit tip de preparare al cafelei iar acest lucru nu mai reflecta realitatea din baruri. Ma refer in mod special la espresso, care nu poate fi decat de un singur fel: “scurt”. De fiecare data cand cereti un espresso, asteptati-va ca el sa aiba maxim 25-30 ml in ceasca. Va place putin mai lung? Nici o problema, cereti un lungo. Diferenta intre aceste doua preparate este ca cel lungo are adaugat peste putina apa fierbinte. Cand spun apa fierbinte, nu ma refer la faptul ca barmanul ar
trebui sa lase procesul de extractie al cafelei mai indelungat. Este gresit din mai multe motive, dar cel principal este ca dupa 25-30 de secunde de extractie, incep sa se extraga si substantele nocive din cafea care nu sunt deloc placute.
Daca doriti un espresso mai concentrat, recomandat ar fi atunci sa cereti un espresso dublu (doppio) care nu inseamna decat ca are portie dubla de cafea si nu de apa. Ceasca ramane aceeasi, cea mica.
Am tot auzit diverse cereri prin localuri de la noi din tara pentru produse cum ar fi: espresso dublu lung. Nu exista asa ceva! Sunt niste inventii ridicole aparute prin diverse locatii. 
Atunci cand preferati o bautura cu cafea dar cu mai mult lapte, optiunea cea mai la indemana ar fi binecunoscutul “latte macchiato”. Ce nu recomand insa la el, este sa fie servit cu paiul. De fapt, la toate bauturile calde, paiul este ineficient. Ati incercat vreodata sa beti cu paiul o bautura ce are peste 60° C? Nu este cel mai placut sentiment. Pana la urma atunci cand bei cafea trebui sa te bucuri de aromele ei, sa le simti, lucru care nu se poate realiza cu paiul, pentru simplu fapt ca plasticul retine aromele. Cam acesta este si motivul pentru care bauturile de calitate sunt stocate in recipiente de sticla. Ati vazut vreodata vreo sticla de Cognac intr-un pet de plastic? Eu unul, nu!

Atitutinea vis-a-vis de serveri


Exista o expresie care mie imi place foarte mult si anume: “A person who is nice to you, but rude to the waiter, is not a nice person”. Perfect adevarat. Oamenii care lucreaza intr-o institutie HoReCa merita acelasi respect ca si cei care lucreaza intr-o banca sau intr-o companie multinationala. Din aceasta cauza, nu pot sa imi dau seama de ce unii oameni cand merg la restaurant sau la bar isi schimba brusc atitudinea fata de
personalul de acolo. Hey! Cei care sunt acolo, sunt si ei oameni, au si ei viata lor si in primul rand sunt acolo pentru voi! Sa va faca ziua mai buna. Majoritatea lucreaza programe lungi, stau mult in picioare, cateodata nu apuca sa manance o zi intreaga doar pentru ca voi sa aveti o experienta placuta.  Daca ati avut o zi mai proasta, solutia nu este sa va descarcati pe cei de acolo…  De ce unii oameni atunci cand merg oriunde in alta parte, fie ca este un magazin sau un birou  pot vorbi frumos si respectuos dar atunci cand ajung in baruri se transforma?

"Tips is not a city to Alaska"


Inca un subiect discutat si ras-discutat. Din punctul meu de vedere treaba este simpla: daca ati primit service corespunzator, recomandat ar fi sa lasati tips, daca nu ati primit, nu lasati. Valoarea tips-ului nu este una prestabilita, cum sunt unele tari care au adoptat un sistem de incasare de 10 sau 20% din nota de plata. Fiecare lasa cat considera, cu unele exceptii.  De ex: daca aveti o masa in valoare de 300-400 de lei si ati fost multumit de service faptul ca lasati 2 lei este jignitor pentru server. In situatiile de genul, mai bine nu lasati nimic. Este mai ok. Ceea ce nu stiu multi oaspeti este ca serverii fac de cele mai multe ori eforturi extra pentru ca cei din local sa beneficieze de o experienta unică. De multe ori trec prin certuri cu bucatari, barmani, manageri…doar pentru dumneavoastra. Asadar, daca aveti preferinte speciale in ceea ce priveste comanda, atunci cand incheiati socotelile cu localul poate ar fi bine sa luati si lucrul acesta in considerare…

                                                                                 
Altele:

Copii mici : Ingeri vs Demoni

Cei care ma cunosc, stiu ca imi plac la nebunie toti copii si daca as putea, i-as lua pe toti la mine acasa. Imi plac copii, dar nu imi plac sa ii vad cum zburda prin baruri. Desi multi ar intelege gresit, problema pe care o au multe baruri nu este legata de copii, ci de parinti. Spun asta pentru ca de foarte multi ori, parintii nu isi pot stapani copii si atunci incepe “distractia”: urlete, tipete, busituri, plansete etc. Daca nu sunt pe deplin

controlati, parerea mea ca locul celor mici este in alta parte unde ar putea sa isi descarce energia intr-un mod pozitiv. Motivul pentru care mergi in bar este sa “scapi” de acasa, de rutina zilnica, unde probabil cei care au copii, au parte zi de zi de aceste manifestari. Daca si in baruri se intampla acest lucru atunci solutia este simpla: oamenii aleg sa mearga in alta parte sau sa nu mai vina deloc, ceea ce nu este bine pentru business. Un al doilea factor major este cel de siguranta. Niste copii care zburda printr-un local pot accidenta pe cineva sau mai rau, sa se loveasca singuri.  Tineti minte ca intr-un bar/restaurant se umbla cu produse fierbinti, platouri mari, farfurii, etc.
Nimeni nu ar vrea sa se intampla vreo nenorocire. Asadar mesajul general, care de regula este inteles gresit, din partea barurilor este pentru parinti ci nu pentru copii. Ei nu au nici o vina, dar cand vine vremea, parintii trebuie sa aiba abilitatea de a gestiona foarte bine situatiile aparute.

Obiectele de inventar


Un lucru cu care majoritatea barurilor se confrunta in zilele acestea este “cleptomania” de ocazie. Se intampla atunci cand clientul primeste ceva la masa (chiar si o lingurita) si decide pe loc ca acel lucru trebuie sa vina cu el acasa. Oricand de flatant ar suna pentru localul respectiv, vreau sa va informez ca toate acele mici lucrusoare costa bani. Cel mai bun exemplu pe care pot sa vi-l dau sunt aceste mici carlige pe care le punem in localul nostru ca si décor la unele bauturi. Un carlig costa 30 de bani iar noi cumparam cam 100 pe saptamana. Cand se face Luni si avem un mic inventar, constatam ca din 100 cumparate mai sunt 20. 80 de carlige x 0,30 bani = 24 de lei pe care ii pierdem saptamanal.  Daca inmultim acesti 24 de lei cu 52 de saptamani, avem alarmanta suma de 1248 de lei pe care ii pierdem anual doar prin prisma faptului ca oaspetii nostri pleaca acasa cu aceste mici carlige. La fel si in cazul funditelor. Sunt localuri unele oaspetii pleaca cu pahare, cesti, paie de metal, farfuriute suport, etc. Pe langa faptul ca toate aceste lucruri costa bani, sunt unele lucruri care sunt unicat, cumparate de la diferite targuri de vechituri, talcioc-uri etc. Oamenii de acolo au investit timp, bani, energie pentru ca dumneavoastra sa aveti o experienta cat mai placuta. Nu le rapiti asta!

Toaletele


Se spune ca stii daca un local este curat dupa modul cum arata toaletele. Recunosc ca si eu ma ghidez dupa lucrul acesta de cele mai multe ori dar trebuie sa avem in vedere cateva lucuri:
Localurile sunt responsabile pentru curatenia in spatiile sanitare si nu au nici o scuza pentru atunci cand nu este curat. Am intalnit insa si multe situatii in care oaspeti de-ai casei nu respectau reguli elementare de igiena si bun simt. Nu uitati ca o moneda are mereu doua fete. Chiuveta este pentru spalat, wc-urile pentru nevoile fiziologice. Din pacate sunt si oameni care au regandit folosinta acestora, astfel chiuveta fiind pentru “vomitat” si “pisoarele” pentru aruncat alimente. Ganditi-va inainte sa faceti o miscare ca asta, deoarece cei de acolo vor trebui sa curate si nimeni nu va fi fericit de asta….
P.S: Daca aveti nevoi urgente de contopire corporala, poate mai bine ar fi sa mergeti la un hotel si nu in baia unui local… :D

Rezervarile


99% din localurile din Romania accepta rezervari pentru oaspetii lor, dar de cele mai multe ori, lucrurile nu sunt asa cum ar trebui sa fie. De ex, daca faceti o rezervare pentru 3 persoane, cei de acolo va vor aloca in functie de preferinte o masa de 3 persoane. Dar daca faceti o rezervare de 3 persoane si veniti 8 de cele mai multe s-ar putea sa nu gasiti loc si sa ii puneti pe cei de acolo intr-o situatie penibila. Daca va razganditi in ceea ce priveste rezervarea, cel mai omenesc ar fi sa ii anuntati pe cei de acolo. Desi din exterior pare o nimica toata, atunci cand se face o rezervare, personalul din localul respectiv opreste o masa, blocand toate vanzarile spre acea masa pana vin cei in cauza. Daca alegeti sa nu veniti si nici nu anuntati, atunci localul pierde bani. Pur si simplu. Tin o masa goala pe care o pot da altcuiva. Fie si pentru 15-30 minute cat este timpul de asteptare pentru rezervari.

In cazul in care faceti o rezervare, bine ar fi sa tineti cont si de programul de functionare al localului. De ex, daca un local se inchide la 23 iar dumneavoastra doriti o masa de 8 persoane la 22.30, nu faceti decat sa prelungiti sederea personalului de acolo care de cele mai multe ori au deja peste 12 ore lucrate… Nu zice nimeni sa nu iesiti in oras dar ar fi bine sa aveti in vedere si aspectul acesta.

Cam acestea ar fi principalele lucruri care daca sunt rezolvate, rezultatul nu fa vi decat o armonie perfecta intre oaspetii care vin la noi si locatiile din Romania. Pana la urma eu cred ca este in interesul ambelor parti: oaspetii nostri au parte de o experienta placuta iar noi ne putem face treaba mai bine sa le oferim acest lucru.

Daca mai aveti si alte situatii pe care eu nu le-am semnalat aici, scrieti-le va rog la sectiunea “comments”. Mi-ar placea sa stiu ce alte situatii mai exista pe la noi prin tara.

Pana data viitoare,


Toate cele bune