7/05/2015

Reversul Medaliei



Salutare,

Am fost foarte surprins (sau poate ca nu) de reactiile aparute in urma postarii articolului precedent: Caut barman..
Oamenii s-au impartit in doua tabere: barmanii care s-au regasit in acele situatii si managerii care nu au fost de acord cu mine. Mai mult decat atat, mi s-a "reprosat" faptul ca nu am fost impartial si ca nu am povestit si partea lor din ecuatie iar ei s-au simtit oarecum vitregiti.

Ei bine, dragii mei daca ati fi citit cu atentie ultimul rand din acea postare ati fi inteles ca va fi o urmare a acelei postari in care voi povesti si lucrurile din partea cealalta a baricadei.

La fel cum am spus si in postarea trecuta, nu vreau sa generalizez, nu spun ca toti barmanii sunt la fel ci doar vreau sa exemplific cateva situatii pe care eu le-am experimentat pana acum si care ar fi de evitat pe viitor!

S-ar putea sa pierd cateva like-uri din partea colegilor mei dupa aceasta postare, dar Hey! Daca imi pasa catusi de putin de acest lucru, ma angajam de mult la fabrica de suruburi proaspat renovata in oras...

Asadar sa incepem....

Primul lucru care imi vine in minte atunci cand ma gandesc la acest dezechilibru dintre aceste doua parti: barmani si angajatori/manageri este faptul ca nimeni nu stie (concret) ce face celalalt. Nu o sa mai intru in detalii legate de presupunerile managerilor si o sa vorbesc astazi de barmani.

De ACEI barmani de care ne ferim zi de zi. Ne ferim sa vorbim cu ei, ne ferim sa mergem in barurile lor, ne ferim sa bem ceva de la ei. De ce se intampla asta? Intr-o tara in care la nivel national comunitatea de barmani este in foarte mare crestere (HIGH Cluju') ajungem la situatiile in care ne evitam unii colegi. De ce se intampla asta? Este simplu. asocierea de imagine.

Asocierea de imagine exista de mult timp printre noi si a luat nastere odata cu infiintarea primelor reviste de tip can-can si a televiziunilor de scandal.
Principiul este simplu. Oamenii vad un personal de succes, se asociaza cu el. Vad un personaj rau, il blameaza cu totii. Cam asa este si cu lumea barului. Din pacate exista oameni printre noi care nu sunt atat de cinstiti pe cat ne-am dori. Exista oameni care vin la munca cu scopul de a-si imbunatati vadit starea financiara. Sunt oameni care ar face *orice* doar pentru 10 lei in plus. Trist dar adevarat, se intampla in Romania anului 2015!

Nu ca m-ar interesa foarte mult subiectul, pana la urma traim intr-o tara democrata si fiecare face ce vrea insa problema mea este ca ei se numesc barmani. Cu acte in regula. Au si o diploma cu care sa dovedeasca acest lucru. Cereti-o si o sa vi-o arate!

Intrebarea mea in cazul de fata este: de ce au ei aceeasi diploma ca mine cand ei sunt niste gainari de 2 lei? De ce noi astia care vrem sa facem ceva din meseria asta suntem bagati in aceeasi oala cu toti "infractorii" de week-end? Spun de week-end pentru ca de regula,  atunci se intampla magia. "La inghesuiala"! :)

In cazul de fata cum sa nu fie managerii/patronii cu tunurile mereu armate spre noi? Cum sa nu se uite mereu cu niste ochi suspiciosi dupa noi cand ei au mai fost furati pana acum de 3213232 ori? Voi ce ati face in locul lor? Vine cineva la tine acasa si iti fura zi de zi din frigider. Tu cum te-ai simti? Tu te chinui si muncesti zi de zi sa ai mancare in frigider si un "neica nimeni" vine si iti ia de acolo. Pai sa nu iti treaca prin gand sa il crucifici ca pe Iisus? Ba da. Si asta vor multi patroni sa faca, insa dupa cateva clipe se razgandesc. Nu cheama nici macar Politia ca sa "ii salte" pe cei in cauza, desi ar merita.
Am auzit cazuri in care managerii zic: "lasa ma ca e tanar si isi iroseste tineretea!" Acestia primesc respectul meu pentru ca desi nu au nici un motiv sa o faca, chiar daca sunt furati zi de zi, se gandesc ca o chestie ca asta iti poate schimba viata. Deci toti la voi se gandesc, desteptilor!

Destul despre furat ca simt ca imi plesneste vena cava inferioara! Ce as mai putea adauga ar fi un avertisment pentru cei care mai practica cel mai vechi sport: O sa vina vremea cand o sa se termine sarada voastra si ghiciti ce? O sa va faceti de cacao pentru 1 Cola nemarcata si o sa ajungeti de rasul lumii. Si eu o sa va ocolesc pe strada. Eu si colegii mei care ne luptam uneori cu morile de vant ca voi sa aveti niste conditii mai bune...Dar despre asta vorbim alta data. Nu este nici timpul nici locul potrivit...

Sa trecem mai departe..

Un alt lucru pe care l-am observat in mecanismul locatiilor in care barmanii sunt angrenati, este faptul ca 90-95% dintre barmani nu inteleg business-ul. Nu inteleg ca cineva a riscat multe pentru ca ei sa aiba un loc de munca. Cineva a investit o suma mare de bani pentru ca locul tau de munca sa arate cum arata. V-ati pus macar pentru o clipa in locul patronilor? Aveti idee cam de ce este nevoie pentru a deschide o locatie? Aici nu ma refer strict la bani. Ma refer la autorizatii, permise, spagi (din pacate se mai practica),  proiecte, timp, sacrificii etc. Nu este pentru oricine. Si nu orice poate gestiona o afacere de genul.
Drept exemplu, foarte multe locatii se inchid la cateva luni dupa ce au fost dechise. Asa ca ati putea sa apreciati eforturile pe care le fac angajatorii vostri pentru ca locatia voastra sa existe. Nu este simplu sa deschizi o locatie, nu ai nevoie doar de bani... Sunt foarte multe alte lucruri la mijloc pe care nu le poti intelege decat in momentul in care va deschideti voi una pe cont propriu..

Ma incapatenez si ma intorc pret de cateva clipe la prima propozitie din aceasta coloana si intrebarea mea vine oarecum intr-un mod natural, zic eu: Daca nu cunoasteti despre ce este vorba, la ce va mai bagati? De ce ati alege sa lucrati intr-un loc despre care nu stiti macar principiul de baza de functionare? Hmm?

Am stat putin si m-am gandit sa fac un top a celor mai mari probleme ale unui barman in interactiunea cu ceilalti si am ajuns la concluzia ca cel mai mare dusman al unui barman in momentul de fata cred ca este atitudinea. Am vazut foarte multe cazuri de barmani buni, pregatiti, priceputi dar cu o atitudine ce lasa de dorit. Ce nu inteleg foarte multi este ca cei care ne calca pragul nu sunt interesati de ceea ce facem noi in timpul liber: deplasari la conferinte pentru barmani, concursuri, etc. Ai castigat vreun premiu? Foarte bine. Felicitari. Pe oaspeti nu-i intereseaza. Ei vor o bautura bine facuta cat mai repede. Restul sunt detalii..

Pentru ca sunt foarte multe lucruri de punctat legate de atitudine, aici o sa bifez doar cateva dintre ele:

"Eu pentru X bani nici nu ma ridic din pat"!

Cand aud asa ceva mi se face rau! Sincer! Ciudat insa este ca replica asta o aud mereu de la cei care nu au nici un studiu in domeniu. Care nu au nici cea mai mica idee cu ce se mananca acest job. Daca mai gasesti unul care a facut vreodata un curs de calificare e bine. Dar ei nu vin, pentru un salariu normal. Pai de ce? Pentru ca merita mai mult! Considera ca munca lor valoreaza mai mult. Perfect de acord cu ei, este bine sa iti faci din cand in cand o autoevaluare si sa vezi cam unde te situezi in piata dar cand tu nu stii sa prepari corect un G&T cam cu ce *tupeu* vii si ceri o suma de bani? Nu ai absolut nici o notiune de baza, inca mai pui paie in Latte Macchiato dar tu nu te dai jos din pat pentru o anumita suma....Curios! Inainte de a mai lua o decizie de genul asta va recomand un vers de la o formatie autohtona care mie imi place foarte mult: " (Oare) ai scris in viata ta vre'un vers pe care sa-l tipe o sala intreaga cand apari pe scena? "

"Eu vreau o marire de salariu!"

Cu totii ne dorim asta! Dar cati dintre noi chiar merita cu adevarat? Inainte de a o cere v-ati gandit vreodata ce presupune o marire de salariu pentru angajator? Nu uitati ca el plateste salarii, chirii, materie prima, utilitati, furnizori, taxe, etc. V-ati pus vreodata in locul lui? Daca aveti o zi buna in care s-au facut incasari, credeti ca toti acei bani ajung in banii angajatorului?
Sfatul meu este sa va faceti bine temele inainte de a face acest pas si sa va ganditi: ce faceti voi ca si angajat *in plus* pentru a primi acea marire? Munca voastra cu cat afecteaza procentajul de vanzari in locatie? Mai concret, cu cat cresteti vanzarile in locatie datorita abilitatilor voastre? Vin mai multi oameni in localul vostru datorita muncii pe care o prestati? Da ori ba?

"Nu e treaba mea!"

E vreun manager care nu a auzit replica asta pana acum? Am tot stat si m-am gandit: ce inseamna de fapt "nu e treaba mea"? Cand anume incepe treaba mea si unde anume se termina? Mai mult decat atat cine face aceasta delimitare intre treburi? Managerul? Patronul? Nu. Tot noi o facem. De ce?
Pentru ca suntem naspa. Pentru ca nu intelegem ca a lucra in HoReCa inseamna a juca in echipa. Asta inseamna ca daca vedeti ca ai vostri colegi de pe sala sau din bucatarie sau din orice departament au nevoie de voi, pai sariti frate si ajutati-i! Ce tot atata tevatura? Nu uitati ca roata se intoarce si data viitoare veti aprecia ajutorul pe care il veti primi din partea echipei! Simplu.

"N-am avut timp sa fac X lucru"

Tin sa va marturisesc ca asta este una din replicile mele "preferate". Este vreun manager aici care nu a primit acest raspuns? Eu unu l-am auzit de foarte multe ori si de fiecare data nu l-am crezut. Stiti de ce? Pentru ca din multitudinea de scuze puerile, timpul este ceva tangibil, este ceva ce putem masura si indeosebi verifica. Adica daca tu ai avut timp de facut curat in bar dar in schimb ai stat pe facebook sa dai like-uri, cred si eu ca nu ai avut timp! Daca ai avut timp sa mergi 20 de minute sa manaci si
alte 10 ca sa fumezi o tigara, dar nu ai avut timp sa umpli frigiderele pentru tura ce vine, inseamna ca altele sunt prioritatile tale. In cazul acesta avem o problema. Care nu are legatura cu timpul, intelegeti? Cel ma sigur ca esti un *lenes* si nu meriti nici pentru o secunda sa fii acolo! Am fost prea dramatic?

Cam atat despre atitudine, trecem mai departe la alte subiecte la fel de sensibile, cum ar fi:

* Telefonul mobil

Tuturor ne plac smart-phonurile. Sunt frumoase, sunt destepte, te poti baza pe ele. Pana si eu am unul, chiar daca nici mie nu-mi vine sa cred. Daca tot sunt atat de folositoare, de ce este o problema in a le folosi la locul de munca? Este simplu: lipsa *concentrarii*!

De ex: Cand intri in barul tau, esti concentrat pe ceea ce ai de facut, pe oaspetii tai, pe colegi, sefi etc. Deodata primesti un sms: "Hey! Diseara mergem la club. Vrei sa vii?" Ce se intampla atunci? Din procentul de 100% concentrare pe care il aveai inainte sa primesti sms-ul, acum mai ai 50%. Unde s-a dus restul? Pe telefon. E corect? Nu. Pentru cei care vin si iti calca pragul si mai si cheltuiesc bani, nu este! Ganditi-va putin la asta. Voua v-ar placea sa mergeti intr-un bar si sa vedeti ca barmanul vorbeste la telefon si nu va da atentie? Cum v-ati simti?

* Programul

Daca bateti palma cu cineva pentru o viitoare colaborare cum ar fi munca in bar si vi se ofera un program, cel mai recomandat ar fi sa il respectati. Daca locatia se deschide la ora 9, cel tarziu la ora 8.30 ar trebui sa fiti acolo. (In ideea ca majoritatea lucrurilor sunt pregatite de colegii din seara precedenta).
Daca la ora 9 s-a deschis locatia, oaspetii au intrat si espressor-ul nu este gata pregatit, (da, espressor-ul este mai mult decat o piesa de mobilier) atunci avem o problema. Este lipsa de respect fata de locatie, fata de oaspeti s.a.m.d.  Scuze gen: trafic, a plouat, a nins, nu am gasit taxi, etc nu stau in
picioare! O persoana responsabila va sti mereu sa isi o fereastra de cel putin 20 de minute pentru situatiile enumerate mai sus! Exceptii fac cazurile in care chiar s-a intampla ceva grav, lucru care sa recunoastem se intampla cu o frecventa destul de redusa. Acestea fiind spuse, de ce se intarzie mereu la program?

* Bauturile din partea "casei"

Vin prietenii tai in vizita si vrei sa ii impresionezi! Faci eforturi supraomenesti (doar cand vine vorba de prietenii tai) pentru a pregati o bautura buna, iti dai tot interesul sa iasa un desen intr-un cappuccino, ce mai? Esti gazda perfecta. Toata seara te-ai descurcat de minune insa vine momentul cand toata lumea trebuie sa plece acasa si trebuie sa le faci nota. Cand vin sa plateasca, le spui: "Stati linistiti, e din partea casei!" Ei iti multumesc si pleaca zambind spre casa cu gandul ca "ce baiat bun esti tu". Tu ai o parere buna despre tine si toata lumea e fericita. Insa avem o problema. Bauturile pe
care le-ai dat din partea casei, nu sunt trecute prin sistem, casa de marcat, etc. E si normal, doar sunt din partea casei, insa ce nu inteleg foarte multi este ca din partea casei este atunci cand cineva din conducere ti-a spus sa le oferi unor clienti fideli,  ori alte situatii de ei stiute, NU ca sa te dai tu mare pe banii locatiei. Asa ca fii un baiat bun si corect si marcheaza tot. Vrei sa faci cinste? Nici o problema. Si eu fac la cei care vin la mine, insa la finalul zilei, contravaloarea notelor le platesc din buzunarul propriu. Got it?

* Interfata

Sunt foarte multe lucruri care se fac gresit din partea aceasta a ecuatiei "barman vs manager/patron" iar eu o sa ma opresc aici pentru ca stiu si sunt convins ca ar fi mult mai multe lucruri de punctat dar spatiul, desi generos, s-ar umple foarte repede si timpul meu alocat pentru acest subiect este pe cale sa se epuizeze.
Asadar. ca o incheiere, dragii mei colegi barmani, nu uitati ca ati fost, sunteti si veti fi mereu o *interfata*. Primul lucru pe care il vede cineva atunci cand intra intr-o locatie este barul, respectiv barmanul. Daca el nu este ok din toate punctele de vedere, atunci locatia are suferit, echipa are de suferit si in mod natural, el va avea de suferit.

Incepeti sa fiti profesionisti, lasati copilariile la o parte si purtati-va ca niste barmani adevarati, fiti mandri ca reprezentati locatia respectiva si purtati-i drapelul pe oriunde mergeti!

Cam atat.

Pana data viitoare,
Toate cele bune